fredag 31 december 2010

Nyårsfilmer

2010 är snart till ända, och jag kan med gädje se tillbaka på alla de fantastiska filmklassiker som jag haft nöjet att fördjupa mig i under året som passerat, och som skänkt mig så många timmar av oförglömlig underhållning.
Bland alla de minnesvärda filmer och serier som fastnat i mitt medvetande, kan jag t.ex nämna; "Atlantis, The Lost Continent" (1961), "The Twillight Zone" (TV-serie från 1959-64) "Blonde Savage" (1947), "The Incredible Petrified World" (1959), "The Giant´s of Thessaly" (1960), "The Mistress of Atlantis" (1932), "Undersea Kingdom" (Serie från 1936), "Lost City" (Serie från 1935) m.m...m.m.
Klassiker som är så bra att man enligt mitt tycke kan se dem om och om igen!..

Lagom till nyår skulle jag dock vilja rekommendera några andra riktigt storslagna filmer som jag tycker passar utmärkt helgen till ära.
Jag pratar om episka mästerverk i miljonbudgetklassen som slår det mesta vad gäller både scenkostymer, antal statister och vackra exotiska miljöer.
Det finns radvis med stilfulla filmklassiker i denna genré, som ofta skildrar en viktig historisk epok, eller som ibland porträtterar en berömd Kung, Drottning, Kejsare eller dyl. Exempel på episka mästerverk som gått till historien och som man inte bör missa är bl.a; "Cleopatra" (1963), "Ben-Hur" (1959), "The Fall of the Roman Empire" (1964), "Solomon and Sheba" (1959), "Spartacus" (1960), "Lawrence of Arabia" (1962) "Julius Caesar" (1953) och "The Ten Commandments" (1956) bara för att nämna några!..

Men den episka klassiker som jag främst vill föra fram i rampljuset så här till nyår, är en färgrann och stämningsfull film som heter "Land of the Pharaohs", som liksom "Cleopatra", utspelar sig i det forntida Egypten. Filmen som är från 1955 regisserades och producerades av Howard Hawks, och i rollistan syns bl.a Jack Hawkins, Dewey Martin och Joan Collins, som här endast var 22 år gammal.
Hawks var en regissör som under sin verksamma tid i Hollywood blev känd för att röra sig mellan många olika filmgenrér. Bl.a gjorde han klassiska westernfilmer som "Rio Bravo" (1959) och El Dorado (1967).

Det här är en mustig historia som utspelar sig bland Egyptens pyramider, och som är full av imponerande scenerier, lustfylld romantik samt ond bråd död.
Den innehåller mängder av storslagna interiörer och fullskaliga modeller av hela byggnader, vilket gjorde den till en oerhört påkostad produktion, och den var därför med sina 2, 900, 000 dollar på sin tid en av Hollywoods dyraste filmer.
Handling: I det forntida Egypten regerar Kung Farao (Hawkins) som lever i lyx och flärd och som älskar guld. Han är fullt inställd på att ta med sig all sin rikedom in i nästa liv när han dör, och låter därför bygga en inbrottsäker pyramid där han kan bevara alla sina tillgångar. Nellifer (Collins) som är prinsessa av Cypern, gifter sig med Farao, men hennes avsikter är långt ifrån goda.
Hennes plan är att mörda sin make och själv lägga beslag på alla dyrbarheter.

Denna klassiker är en stilfull njutning och passar därför enligt mitt tycke utmärkt som nyårsfilm!..

Ja, då återstår väl inte så mycket mer för mig än att önska er alla...

Ett Gott nytt film-år 2011!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar