tisdag 4 januari 2011

Lost City (1935)

Ett helt nytt spännande film-år ligger framför oss, och åtminstone för mig kommer detta förstås att resultera i att jag tänker försöka se så många bra film-klassiker som jag bara kan!..
Jag förmodar att en del av er såg fantastiska "The Wizard of Oz" som visades i TV på nyårsdagen, med en strålande Judy Garland i huvudrollen. En helt underbar och sevärd fantasy-klassiker från 1939 som fick 3 st välförtjänta Academy Awards i slutet av 30-talet då det begav sig, vilket är lätt att förstå med tanke på toppkvalitén på denna tidiga färgfilm.
Den var därmed en av MGM´s absolut dyraste produktioner vid den här tiden.

Sedan ett tag tillbaka har jag faktiskt snöat in ganska rejält på filmer och serier från just 30-talet, och då menar jag produktioner som budgetmässigt kanske inte riktigt kan mäta sig med "The Wizard...", men som ändå i mitt tycke är helt magiska. Därför vill jag med risk för att bli lite tjatig, åter igen rikta blicken mot några favoriter från detta spännande årtionde!..

"She" (1935)
Intresset startade nog med min stora passion för de tidiga Skräck-klassikerna med Boris Karloff och Bela Lugosi, och efter att jag senare började kolla in och gilla intressanta alster även ur andra genrér, som fantasy-klassikern "Mistress of Atlantis" från 1932, "She" från 1935 och äventyr som "Queen of the Jungle" från 1936, så måste jag erkänna att jag helt enkelt blev fast!..
Bildkvalitén är förstås diskutabel när det gäller många av de här tidiga produktionerna, men är man ett fan så älskar man dessa trevliga filmer för vad de är!..

1935 kom en helt underbar film-serie som hette "Lost City", som faktiskt förtjänar att orda lite extra om.
Detta fascinerande Sci-fi äventyr regisserades av Harry Revier och det var som många andra serier uppdelat på tolv st. halvtimmes-avsnitt. Huvudrollerna gjordes bl.a av skådisar som William Boyd, Kane Richmond och Claudia Dell.
Här lyckades man på ett trevligt sätt blanda en skön djungel-atmosfär med Science fiction, och storyn är genomgående laddad med både spänningsfylld dramatik, humor och mystik.
En rolig detalj som bör nämnas är att specialeffekts-makare Kenneth Strickfaden som bl.a bidrog med de elektriska effekterna i "Frankenstein" från 1931, även anlitades till att använda sina kunskaper i denna serie.
Detta märker man framför allt i de scener när den galne vetenskaps-mannen Zolok är upptagen med sitt ondskefulla experimenterande.
Handling: Hotfulla elektriska stormar härjar över jorden, och en expedition ledd av ingenjör Bruce Gordon beger sig efter en del ledtrådar till Afrika för att försöka finna orsaken till det hela.
Djupt inne i djungeln stöter de på några gigantiska zombies (!) som arbetar som slavar åt en galen vetenskapsman vid namn Zolok.
Zoloks avsikt är att ta över hela världen, och med hjälp av sin högteknologiska utrustning i sitt högkvarter i djungeln, är han redan på god väg.

Gillar man rafflande Sci-fi i en skön 30-tals atmosfär så vill jag absolut rekom-mendera denna pärla!..
Och får man inte nog av detta så finns det även fler liknande serier att kolla in som t.ex fantastiska "Undersea Kingdom" (1936), "The Phantom Creeps" (1939) och "Flash Gordon Conquers the Universe" (1940)  m.fl...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar