lördag 6 november 2010

30-tals serier

När jag växte upp på sjuttiotalet vill jag minnas att de ibland körde gamla svartvita halvtimmes-avsnitt av "Flash Gordon" i Sveriges Television, och jag kommer ihåg hur fånigt man tyckte att det var och att man skrattade hejdlöst åt den där eldsvansen som såg ut som ett tomtebloss som strömmade ur bakänden på rymdraketen i serien.
Idag kan jag också skratta åt det, men inte för att jag tycker att det hela är dåligt gjort utan för att jag helt enkelt älskar de där gamla klassikerna och för att jag mår bra av att se dem.
Man kan nog säga att jag idag ser på det ur ett mer filmhistoriskt perspektiv och är dessutom rätt säker på att om det inte hade varit för de där gamla rullarna, så hade det troligtvis heller inte funnits filmer som "Star Wars", "Aliens" eller "Avatar".

På 30 och 40-talet kom en rad filmserier som till stor del gjordes för dåtidens Lördagsmatiné-visningar och som ganska snart skulle bli enormt populära.
Det var hjältar med slagkraftiga namn som "Flash Gordon", "Buck Rogers" och "Dick tracy" som tävlade med varandra om att göra avtryck i filmhistorien.
En del av dessa klassiker håller dock kanske på att glömmas bort. Åtminstone de filmer och serier som inte blivit uppdaterade i remakes genom åren.
Andra intressanta titlar som kom under den här tiden var bl.a "Queen of the Jungle" (1935), "The New Adventures of Tarzan" (1935) samt "The secret of Treasure Island" (1938).
En Sci-fi serie från 30-talet som jag däremot inte tror är lika känd bland den breda publiken här i Sverige hette "Undersea Kingdom" och skapades 1936 i USA.

"Undersea Kingdom" var en lågbudgetserie på tolv avsnitt som spelades in under tjugofem dagar och som kostade 99.000 dollar att producera. Den var därmed en av de filmserier som hade absolut lägst budget under denna epok.
"Republic Pictures" producerade den fantasifulla och charmiga serien på temat "Sökandet efter Atlantis", och många påstår att detta var deras svar på "Universal"s mer påkostade följetång "Flash Gordon".
En av skillnaderna var väl bara att hjältarna här färdades i en u-båt istället för i rymdraket.
Serien gick i nyrelease 1950 för att ett antal år senare, 1966 kortas ner och klippas ihop till en TV-film som skulle få namnet "Sharad of Atlantis".
Regisserade gjorde B. Reeves Eason och Joseph Kane, och i huvudrollen stoltserade Ray "Crash" Corrigan, en före detta stuntman som längre fram i sin karriär skulle fortsätta att använda detta artistnamn även i andra serier och filmer.
Andra stjärnor som medverkade var bl.a Lois Wilde, C. Montague Shaw och Lon Chaney Jr.
Den sistnämnde har man även kunnat se i filmer som "The Wolfman" (1941) samt "Indestructible man" (1962).
Handling: Seriens hjälte "Crash" Corrigan, reportern Diana samt professor Norton, ger sig iväg på en äventyrlig resa i en slags blandning av u-båt och raket, ner till undervattensriket Atlantis för att få svar på varför det på sista tiden varit en rad jordbävningar.
Väl där hamnar de mitt i ett krig mellan fredliga Atlantisbor och mer stridslystna individer.
Huvudrollskaraktärerna får utstå en hel del prövningar, bl.a i form av robotar med laservapen, innan de till slut med nöd och näppe lyckas fly från Atlantis med livet i behåll.

Jag säger bara; upplev dessa underhållande och magiska kultserier från en svunnen epok, då äventyr av detta slag var som allra bäst!..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar