fredag 12 november 2010

Stumfilmens gyllene år

1910-talet

Man kan gott och väl säga att 1910-talet var en tid då filmindustrin ännu så länge befann sig i sin linda.
I Hollywood hade förvisso flertalet studios redan etablerats, men de tekniska resurserna var fortfarande ganska begränsade när det gällde de första filmproduktionerna.
Ändå lyckades man med en hel del envishet och gediget arbete få fram enastående resultat på vita duken.

1910 skulle Halley´s komet komma att lysa upp natthimlen för nyfikna åskådare, och vad vet jag, men kanske gav detta inspiration till den allra första Sci-fi filmen "A Trip to Mars" som kom samma år.

Samtidigt skapades även den absolut första versionen av "Frankenstein" med regi av J. Searle Dawley, och några år senare, 1914, såg den Tyska kultklassikern "Der Golem" dagens ljus, regisserad av Paul Wegener. 1916 producerade Universal Studios den första versionen av Jules Vernes "20.000 leagues under the sea", regi: Stuart Paton, följd av det allra första äventyret om Tarzan, "Tarzan of the Apes" 1918, med regi av Scott Sidney.
Den skådis som fick äran att slänga sig i lianerna framför filmkameran hette Elmo Lincoln.

Första världskriget som härjade under detta decennium varade från 1914 till 1918 och hade med stor sannolikhet en hel del påverkan även på filmindustrin världen över.
Flertalet länder hade nu förvisso egna filmpruduktioner, men det land som till slut och med god marginal skulle komma att dominera stort på filmmarknaden var inte helt oväntat USA.

20-talet

De stumfilmsklassiker som kom att produceras under 20-talet skulle bli
av väldigt varierande karaktär, men att man fick en förkärlek för spännande och dramatiska filmer skulle i alla fall visa sig i produktioner som "Dr. Caligaris kabinett" från 1920, och "The Hunchback of Notre Dame" från 1923.
På humorfronten hade mästaren Charlie Chaplin nu slagit igenom med sin första långfilm "The Kid" 1921, som sedan följdes upp av legendariska "Guldfeber" från 1925.

En rad med kända skådespelare började nu etablera sig i Hollywood.
Douglas Fairbanks (1883-1939) som idag räknas som en av de största från stumfilmsepoken, var en karismatisk filmstjärna som med klassiker som "The Mark of Zorro" 1920, "Robin Hood" 1922, och "The Thief of Bagdad" 1924, för evigt skulle komma att göra avtryck i filmhistorien.
Bland kvinnliga aktriser från denna tid är t.ex vår Svenska stjärna Greta Garbo inte helt okänd, och även hon skulle redan på 20-talet göra sig odödlig i filmklassiker som "The Temptress" 1926, och i "Wild Orchids" från 1929.

Ett par mästerverk som skulle komma att bli
stilbildande och som öppnade portarna för framtida filmer i samma genré, var bl.a "The Lost World" från 1925, som byggde på Arthur Conan Doyle´s bok med samma namn.
Regisserade gjorde Harry O. Hoyt, och huvudrollerna gjordes av Bessie Love, Lewis Stone och Wallace Beery.
Detta Dinosaurie-epos har säkerligen påverkat massor av filmmakare genom tiderna, som t.ex Steven Spielberg med "Jurassic Park".
Även specialeffektsmakare som Ray Harryhausen kan man förmoda, såg nog och inspirerades av denna film redan som barn.
Effekt-makare i denna film var Willis O´Brien, som några år senare även skulle komma att jobba med "King Kong" 1933. En annan av Ray Harryhausens favoritfilmer.

Ett annat stilbildande mästerverk var Sci-fi klassikern "Metropolis" från 1927, som regisserades av Österrikaren Fritz Lang, som även stod bakom filmerna om "Doctor Mabuse".
Skådespelade gjorde bl.a Alfred Abel, Brigitte Helm och Gustav Fröhlich i denna matodontfilm som var den mest påkostade stumfilmen hittills och som kusligt beskriver ett kallt och dystopiskt framtida samhälle.
Scenerier och dekorer var rent fantastiska i denna klassiker som utan tvekan har inspirerat massor av olika Sci-fi kreatörer under de årtionden som passerat.
Brigitte Helm som hade en av de ledande rollerna i denna film var en karismatisk och ofta förekommande aktris under stumfilmsepoken, men hon kom även att göra talroller som i Fantasyklassikern "The Mistress of Atlantis" från 1932.

Sist men inte minst kan jag inte undgå att nämna en av de stumfilmsklassiker som genom alla år säkerligen betytt enormt mycket för filmkonsten över lag, men antagligen allra mest för skräckfilmsgenrén.
"Nosferatu" från 1922, var en Tysk "Vampyr"-film med regi av F.W. Murnau, och med skådespelare som Max Schreck som här gjorde en enastående rollprestation som den kuslige Greve Orlok.
I andra roller syntes bl.a Gustav von Wangenheim och Greta Schröder.
Denna pärla kan med rätta ses som föregångaren till alla de Dracula och vampyr-filmer som kom under 1900-talet, och det skulle även bli en utmärkt remake 1979, då med Klaus Kinski i huvudrollen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar