torsdag 7 oktober 2010

En filmpärla!

När man hör namnet "Disney" så tänker man förstås genast på de mängder med animerade långfilmer som producerats under de årtionden som gått, men det är lätt att glömma att det faktiskt även gjorts en hel del riktigt bra spelfilmer också!..
Om man gräver bland gamla klassiker kan man hitta en hel rad med sevärda titlar som i mitt tycke fortfarande förtjänar stor uppmärksamhet.
Mästerverket "20,000 leagues under the sea" från 1954 och som är skriven av Jules Verne (Se tidigare inlägg) är ju ett exempel på en klassiker signerad Walt Disney, och som dessutom är en av världens bästa filmer enligt mig!
Annat som är värt att nämna: "Mary Poppins"(1964. Med animerade inslag), "Son of Flubber" (1963), "In search of the castaways" (1962) samt "Darby O´Gill and the little people" (1959).

Men den Disney-klassiker jag tänker rikta strålkastarna mot i detta inlägg är en riktig filmpärla som även den faktiskt har en hel del Jules Verne-atmosfär i sig, och kanske är det just därför som jag gillar den så mycket!...

"The Island at the top of the world" (1974) Regissör: Robert Stevensson. Medv: Donald Sinden, David Hartman, Jacques Marin Mako m.fl.


Filmen bygger på en novell av författaren Ian Cameron och handlar om några färgstarka karaktärer som gör en äventyrlig resa i ett fantasifullt luftskepp till en bortglömd värld!..
Ett fantastiskt härligt äventyr för både stora och små filmdiggare!..
Något som dessutom är roligt med den här filmen är att den innehåller en rad scener med några Svenska och Norska skådisar som här får agera i vikingakostymer och prata på skandinaviska! hysteriskt kul!!!..
En uppföljare planerades också, som skulle heta "The lost ones", och som hade blivit ännu mera trogen originalstoryn. Men de planerna grusades dock när man förstod att "ettan" inte skulle bli någon stor succé bland den breda publiken.
Varför förstår jag dock inte. Tycker själv att den är ytterst sevärd!..

Handling: En arkeolog slår följe med en rik affärsman, en energisk uppfinnare och en Eskimå på en äventyrlig expedition i ett luftskepp mot Antarktis.
Syftet är att leta efter en förlorad son men när de väl kommer fram häpnar de av att de funnit en hel bortglömd civilisation som är befolkad av vikingar...

En filmpärla som bara måste upplevas!...


2 kommentarer:

  1. Gillar verkligen Disney-filmerna med Hayley Mills (dock tyckte jag att In Search For the Castaways var lite seg, men det kan ha att göra med att jag är svårt för Maurice Chevalier, förvisso...)
    Vill se dom där sena filmerna med Fred MacMurrey (har bara sett tidigare filmer med honom). Är inte Son of Flubber uppföljaren till The Absentminded Professor, eller är det bara något jag har fått för mig??
    Old Yeller, är ju annars en klassiker!

    SvaraRadera
  2. Hej! Jo, du har helt rätt i att "Son of Flubber" är uppföljare till "Absentminded professor". En remake som heter "Flubber" gjordes även 1997 med Robin Willims i huvudrollen, men den har jag helt lyckats missa.

    SvaraRadera