tisdag 31 januari 2012

The Astounding She-Monster (1957)

Kan bara inte sluta upp med att fascineras och förtjusas över 50-talets alla härliga kultklassiker på Sci-fi området!..
Kollade senast in en charmig liten pärla med titeln " The Astounding She-Monster" från 1957, regisserad av Ronald V. Ashcroft, och med stjärnor som Robert Clarke, Kenne Duncan och Marilyn Harvey m.fl framför kameran.
Shirley Kilpatrick som fick den stora äran att spela hotfull utomjording gör i mitt tycke en riktigt magnifik prestation, och hon går ibland in i sin roll med så pass stor över-tygelse att det faktiskt emellanåt blir riktigt kusligt!..
Att allting dessutom till stora delar utspelar sig i en dimmig skog under kvälls och nattetid, skapar i mitt tycke en helt magisk och nästan lite trollsk atmosfär som för mig är väldigt tilltalande och som jag tror är ett stort plus för själva berättelsen.

Handling: Några skurkar kidnappar en rik kvinna i Beverly Hills och för med sig henne till ett ensligt beläget hus i ett skogsområde där de håller henne fången.
Huset som ägs av en vetenskapsman (Clarke) blir även han drabbad av banditernas framfart.
Vad dessa personer dock inte vet är att en utomjordisk farkost samtidigt har landat i närheten med en mystisk ung kvinna ombord, och det ska snart visa sig att hon är betydligt farligare än hon ser ut eftersom allt hon rör vid blir ett minne blott, något som skurkgänget bittert får erfara...

Detta är en äkta b-klassiker som antagligen spelades in på väldigt kort tid och med en liten budget, vilket märks genom sparsamma dekorer och på den tekniska kvalitén som ofta brister, men enligt mig är det precis så här en härligt kultig 50-tals Sci-fi ska vara!..
Det gör mig inte det minsta att inte heller storyn är den mest genomarbetade, eller att replikerna ibland blir lite stelt framförda.
Älskar man dessa sköna rullar så gör man det oavsett, punkt slut...


1 kommentar:

  1. 50-talets sci-fi filmer är alltid så underhållande!..

    SvaraRadera