lördag 30 april 2011

Favoritfilmer...Tio i topp!..

För några inlägg sedan presenterade jag en Tio i topp-lista över de i mitt tycke fräckaste och knasigaste filmtitlarna som jag kunde hitta, något som jag själv tyckte var ganska kul att fördjupa mig i.
Därför tänkte jag här och nu komma med ännu en lista, och denna gången handlar det om mina absoluta favoritfilmer alla kategorier!..
George Pal´s "The Time Machine" från 1960 är för mig fortfarande en stor favorit som verkar vara ytterst svårslagen, men det finns många fantastiska filmer som är minst lika sevärda!..

Här är mina tio favoriter;

1.  "The Time Machine"
        (1960) Regi: George Pal. Medv: Rod Taylor, Alan Young m.fl.

2.  "20000 Leagues Under the Sea"
        (1954) Regi: Richard Fleischer. Medv: Kirk Douglas, James Mason m.fl.

3.  "Journey to the Center of the Earth"
        (1959) Regi: Henry Levin. Medv: James Mason, Pat Boone m.fl.

4.  "Mysterious Island"
        (1961) Regi: Cy Endfield. Medv: Michael Craig, Joan Greenwood m.fl.

5.  "Fantastic Voyage"
        (1966) Regi: Richard Fleischer. Medv: Donald Pleasence m.fl.

6.  "The Island at the Top of the World"
        (1974) Regi: Robert Stevenson. Medv: David Hartman, Donald Sinden
        m.fl.

7.  "The Incredible Shrinking Man"
        (1957) Regi: Jack Arnold. Medv: Grant Williams, Randy Stuart m.fl.

8.  "Atlantis, the Lost Continent"
        (1961) Regi: George Pal. Medv: William Smith, Edward Platt m.fl.

9.  "The 7th Voyage of Sinbad"
        (1958) Regi: Nathan Juran. Medv: Kerwin Mathews, Kathryn Grant m.fl.

10. "Warlords of Atlantis"
         (1978) Regi: Kevin Connor. Medv: Doug McClure, Peter Gilmore m.fl.


Som sagt, det finns massvis med bra film som jag mer än gärna hade velat inkludera i denna lista, men eftersom jag bara skulle nämna tio st. så...
Hur som helst rekommenderar jag varmt att ni upplever dessa fantastiska filmklassiker om ni inte redan gjort det!..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar