torsdag 5 maj 2011

Efterlängtad klassiker

Ja då var vi alltså inne i maj, som ju är en riktig vårmånad, även om värmen ännu så länge lyser med sin frånvaro!..
Har faktiskt känt mig lite extra glad de senaste dagarna, eftersom jag äntligen lyckats skaffa den film på dvd som jag gått och suktat efter ända sedan i höstas då jag för första gången fick veta att den fanns!..

Det rör sig förstås om den underbara film-klassikern "Captain Nemo and the Underwater City" från 1969, med regi av James Hill och med skådisar som Robert Ryan och Chuck Connors m.fl. i rollistan!
Alla som brukar läsa min blogg har nog redan förstått att jag fullkomligt älskar filmer som bygger på berättelser av Jules Verne.
Klassiker som "20,000 Leagues Under the Sea" från 1954, och "Mysterious Island" från 1961, som handlar om Kapten Nemos öden och äventyr.
"Underwater City" handlar även den om Nemo och om hans fantastiska äventyr under havet. Helt enkelt en oemotståndlig film för fantasyälskare i alla åldrar!!..

Men det finns fler Jules Verne klassiker som jag ännu inte sett och som jag gärna skulle vilja komplettera samlingen med.
Filmer som t.ex "The Return of Captain Nemo" från 1978 med regi av Alex March, "Rocket to the Moon" från 1967 regisserad av Don Sharp, samt "Valley of the Dragons" från 1961 av Edward Bernds.

En annan film som är baserad på ett av Jules Verne´s främsta verk och som jag ännu inte haft äran att se är 1956 års version av "Around the World in Eighty Days" regisserad av Michael Anderson.
Här gör David Niven rollen som äventyraren Phileas Fogg, som efter en vadslagning ger sig tusan på att han kan resa runt jorden på endast 80 dagar, vilket troligtvis måste ha varit en närmast omöjlig bedrift i slutet av 1800-talet då denna film ska utspela sig.
I övriga roller syns bl.a skådisar som Finlay Currie och Robert Morley m.fl.

Som sagt, det finns faktiskt en hel rad med härliga Jules Verne klassiker som jag förr eller senare bara måste fördjupa mig i, men det får nog trots allt vänta lite, eftersom det  finns så mycket annat där ute i filmdjungeln som står på tur och som man ju också vill hinna med att kolla in!..
Men som ordspråket säger; "Den som väntar på nå´t gott..."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar