söndag 4 september 2011

The Slime People (1963)

Nu när vi hamnat i September månad så antar jag att det är fler än jag som börjar känna att hösten är på gång.
Luften har blivit svalare och man tillbringar kanske inte lika mycket tid utomhus.
TV och filmstunderna om kvällarna kanske blir fler och längre, vilket en filmfantast som jag förstås inte alls har något emot!..

På tal om film. Jag har alltid fascinerats av monster-skräckfilmer där skaparna med hjälp av sin skicklighet och fantasi lagt ner mycket jobb på att ge liv åt de mest groteska varelser, vars syfte är att frambringa kalla kårar hos biobesökarna.
Såg en både ruggig och rolig sådan härom kvällen som hette "The Slime People", från 1963, regisserad av Robert Hutton, och med skådisar som Les Tremayne, Susan Hart, Robert Hutton och Robert Burton m.fl i några av rollerna.
När jag började ta mig igenom den här filmen så måste jag säga att jag faktiskt blev glatt överraskad, då det skulle visa sig att både handlingen var riktigt hyfsad och monstren härligt groteska och läskiga.
De såg nästan ut som slamkrypsliknande varelser med en slags puckel-liknande sköldpaddskal på ryggen, faktiskt lite i stil med klassiska filmmonster som "Creature from the Black Lagoon".
Skillnaden är kanske att monstren i "Slime People" faktiskt är riktigt grymma och elaka, medan monster som "The Creature" och "King Kong" m.fl bara är missförstådda och tragiska varelser som det egentligen är synd om.
Sedan har vi det där märkliga skalet eller "puckeln", som jag inte heller sett så mycket av hos andra filmmonster.

Handling: Människor har lämnat Los Angeles i panik sedan märkliga, hotfulla varelser börjat krypa fram ur underjorden i syfte att ta över staden.
En flygplanspilot (Hutton) landar på Los Angeles flygplats som han finner helt övergiven, men snart träffar han på en vetenskapsman och dennes två döttrar som berättar för honom om vad som hänt.
Tillsammans måste de försöka sätta stopp för varelsernas framfart, vilket visar sig bli ganska tufft.
Monstren har till råga på allt framkallat en mystisk dimma som lagt sig över staden, och som försvårar det hela för filmens hjältar.

"The Slime People" blev den enda film som Robert Hutton under sin karriär både regisserade samt även medverkade i.
Han var nämligen i första hand skådespelare och gjorde från början av 40-talet fram till mitten av 70-talet radvis med roller i både TV-serier och långfilmer av skiftande slag.
Några av dessa var förutom ovan nämnda film bl.a "Invisible Invaders" (1959), "The Secret Door" (1964) och "They came from Beyond Space" (1967).

Gillar man skräckklassiker som innehåller massor av läskig dimma, ja då bör man absolut kolla in denna charmiga film från 1963.
Den är nämligen så tät i vissa scener att skådisarna nästan måste haft svårt att hålla reda på varandra!..
Hur som helst så vill jag varmt rekommendera denna kultpärla!..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar