lördag 10 september 2011

Skådisar från min uppväxt

Det finns skådespelare som man tycker att man känner igen extra väl vid det här laget, som man växt upp och umgåtts med hemma i vardagsrummet ända sedan man var liten grabb.
Skådisar som varit självklara ansikten i TV-serier och på film genom hela ens liv, och som nästan känns lika välbekanta som en kär gammal vän.

Roger Moore som James Bond, 1983.
Själv är jag uppvuxen på 70-talet, som för mig framför allt innehöll en hel del katastrof-filmer, action och deckar-serier, samt filmstjärnor som t.ex Telly Savalas, Charles Bronson, Charlton Heston, Steve McQueenClint Eastwood och Roger Moore m.fl i några av sina bästa roller.
Många av dessa utmärkta skådisar lever inte ens idag, men deras ansikten fortsätter förstås ändå att dyka upp då och då i repriserade serier och filmer. Och tur är väl det!..
Vem minns väl inte fantastiska filmklassiker från 70-talet som t.ex "The Towering Inferno", "Earthquake", "Capricorn One", "Pappilon", "Death Wish" eller "Dirty Harry" m.fl?, eller spännande TV-deckare som "Kojak", "Baretta", "Columbo", "Cannon" eller "McClaoud?..

Men det finns även skådespelare som om man jämför dem med andra, aldrig blivit riktigt superstora, och vars namn man oftast inte kommer ihåg, men som ändå är skådisar som genom åren betytt mycket för filmindustrin.
Dessa personer syns oftast i färgstarka biroller, men just det där att man så väl känner igen deras ansikten ger mig alltid en sorts märklig tillfreds-ställelse som för mig brukar resultera i att det jag sitter och tittar på genast blir mycket bättre och intressantare.
Några duktiga skådisar som jag skulle vilja placera inom de ramarna är t.ex klassiska stjärnor som; Edward G Robinson ("Key Largo", "The Ten Commandments" m.fl), Terry-Thomas ("Tom Thumb", "Rocket to the Moon" m.fl, Burgess Meredith ("Clash of the Titans", "Rocky" m.fl), Agnes Moorehead ("Citizen Kane", "Hysch hysch, Charlotte!" m.fl) samt Robert Webber ("Revenge of the Pink Panther", "Wrong Is Wright" m.fl) bara för att nämna en del av dem.

En stor stjärna, som dessvärre tråkigt nog gick bort förra året vid 85 års ålder, var ju Tony Curtis, som man med glädje minns från olika filmer som t.ex "Some like It Hot" (1959), "Spartacus" (1960) och "The Boston Strangler" (1968), samt från TV-serier som "The Persuaders!" (1971-1972).

Jag beundrar verkligen dessa tidlösa filmstjärnor för alla fantastiska roller de hunnit med att spela under årens lopp, och vars filmer man haft den stora äran att njuta av så många gånger, från det att man började springa på bio på 70-talet, och fram till denna dag!..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar