fredag 17 september 2010

Frankenstein m.fl.

Jag kan med glädje fortfarande minnas när jag växte upp på sjuttiotalet och som 9-10 åring med skräckblandad förtjusning kollade in kultklassiker som "Frankensteins monster", "Mumien", "Dracula" och "Varulven" på TV.
Hur man satt och kurade ihop sig med en kudde i beredskap, så att man kunde skymma sikten när något läskigt var påväg att hända.
För visst var det lite otäckt, men samtidigt helt magiskt att se legender som Boris Karloff, Bela Lugosi och Lon Chaney J.r glänsa i sina största och mest framgångsrika filmroller.
Att dessa skådisar efter de här filmerna sedan kom att göra en hel uppsjö av andra filmer och gestalta andra mer eller mindre rubbade karaktärer som i "The ape"(Karloff), "Invisible Ghost"(Lugosi), "The Indestructible man"(Lon Chaney J.r) är ett annat kapitel.

Det är just de här filmerna jag minns starkast från min uppväxts dagar.
Även "Den osynlige mannen", Fantomen på operan" och "Skräcken i svarta lagunen" var klassiker som avlöste varandra under den här perioden på TV.
Men det var då det.

"Frankensteins monster" och "Dracula"

Idag är det så vitt jag vet väldigt länge sedan Sveriges Television repriserade någon av dessa gamla mästerverk. Varför vet jag inte.
Det finns säkert massor av människor ute i stugorna som som älskar dessa klassiker fortfarande.
Tursamt nog finns ju DVD:n att ta till när abstinensen blir för svår. Tack och lov för denna välsignade apparat som gör det möjligt att ta del av filmer man annars aldrig skulle få se!

Hur som helst så tror jag att det var dessa kultrysare som på något vis lade grunden för mitt stora filmintresse.
Ett intresse som har följt mig under hela livet och som inte verkar svalna det minsta.
Tack och lov...

1 kommentar:

  1. Fast jag måste nog ändå säga att jag tycker att The Phantom of the Opera från 1925 med Lon Chaney är fruktansvärt mycket bättre än The Phantom of the Opera med Claude Rains, som dessvärre var den som släpptes på DVD i Sverige, i den där DVD-boxen du pratar om.
    Andra väldigt bra skräckisar från den perioden är; Freaks, Thirteen Women, The Old Dark House, White Zombie, The Black Cat, m.m.

    SvaraRadera