onsdag 22 september 2010

Bra remakes


Jag brukar tillhöra den skara människor som tycker att originalet alltid är det bästa,
men jag vill nog i ärlighetens namn erkänna att det ena nödvändigtvis inte måste utesluta det andra.
Så tycker jag är fallet med alla de remakes som gjorts genom åren på klassiska filmer.
Vissa har varit rena katastrofer medan andra hamnat ganska nära originalet kvalitetsmässigt.
Jag har dock inte sett många remakes som ännu övertfräffat ursprungsversionen, men det har nog att göra med att jag helt enkelt föredrar de gamla klassikerna.
Några i mitt tycke klart sevärda remakes som gjorts under årens lopp är bl.a "War of the worlds" av Steven Spielberg, med Tom Cruise i huvudrollen (2005), "The day the earth stood still" med Keanu Reeves i rollen som utomjordingen Klaatu (2008), "Time Machine" med Guy Pearce" som är sanslöst bra! (2002), "The Invasion" med Nicole Kidman, en fräsch version av "Invasion of the body snatchers" (2007), "The Fly" med Jeff Goldblum som Seth Brundle (1986), "The Thing" med Kurt Russel på äventyr i Antarktis (1982) samt denna fina pärla som ej får glömmas bort......

"Attack of the 50 foot woman" (1993) Regi: Christopher Guest. Medv: Daryl Hannah, Daniel Baldwin m.fl.
Utmärkta Daryl Hannah spelar huvudrollen i denna roliga remake om tjejen som växer så det knakar.
Originalet gjordes 1958, då med Allison Hayes (Se inlägget "Sci-fi på 50-talet").
Handling: Nancy Archer har alltid varit för snäll och blivit förödmjukad. Men plötsligt en natt blir hon bortförd av ett ufo, och då förändras allt. Hon börjar växa 10 gånger sin normala storlek, och ger nu igen genom att leva ut sin ilska. Tummen upp för denna remake!...

"Attack of the 50 foot woman" (1993)



















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar