onsdag 15 september 2010

Film att avnjuta!

Hej och välkomna till min filmblogg där jag kommer att ta upp allt möjligt som rör klassisk kultfilm inom Sci-fi, Skräck och fantasy!
Jag kommer att prata om filmer som jag själv älskar, som fastnat i mitt medvetande och som påverkat mig på många sätt. Filmer som hos många idag är helt bortglömda, men som under dess glansdagar då de för första gången visades på vita duken säkert gav stort intryck på massor av människor.
Under 50 och 60-talen gjordes en uppsjö av bra och mindre bra Sci-fi film, och de gjordes säkert i de flesta fall med stort allvar och med en stor ambition att skapa spännande och fascinerande historier.
Idag skulle dessa vara praktiskt omöjliga att ta del av om det inte vore för dvd:n, eftersom de så gott som aldrig visas i svensk tv.
Det finns i mitt tycke så mycket otroligt bra film från dessa svunna epoker som verkligen förtjänar att omnämnas och plockas fram i rampljuset även idag.
 "When worlds collide"(1951), "The Incredible shrinking man"(1957) samt "The 7th voyage of Sinbad"(1958) är enligt mig äventyr att drömma sig bort i, fascineras av och helt enkelt bara avnjuta!
Det är bl.a fantastiska filmer som dessa jag kommer att lyfta fram och berätta om i denna blogg.


1 kommentar:

  1. Snygg Blogg!!!
    Jag vet ju vilken filmnörd du är och det är klart att du är rätt man att driva det här och sprida kunskap vidare.
    Tjing!

    SvaraRadera