fredag 24 juni 2011

Disneyklassiker

Då har det alltså gått och blivit midsommar igen, högtiden då de flesta älskar att vara utomhus i det vackra vädret tillsammans med sina närmaste, och kanske grilla, spela krocket, bada eller göra något annat som hör sommaren till!..
Men vad gör man om regnet forsar ner utanför fönstret då?..
Jo, då är det säkert många som i all välmening plockar fram en Disney-dvd i stil med "Björnbröder", "Lilo & Stitch" eller "Skattkammarplaneten", som man glatt menar att barnen ska titta på för femtielfte gången i rad (!)..
Och barnen tittar förmodligen på dessa utan protester, dels för att det inte finns så mycket annat att göra när regnet öser ner, men även dels för att de kanske tror att det helt enkelt inte gjordes några Disneyfilmer före år 2000...

Disneyklassiker från 1962.
Okej, nu ironiserar jag nog en aning.
Vad jag menar är att det finns så oerhört många bra Disneyklassiker, om man bara tar sig tid att leta, som enligt min mening är precis lika sevärda som vilken modern Disneyrulle som helst, och som jag tycker att även barn i vår tid borde få chansen att ta del av!..
Och då tänker jag i första hand inte på kända animerade klassiker som "Snövit", "Askungen" eller "Törnrosa", utan "icke" animerade spelfilmer, som fantastiska "En världsomsegling under havet" (1954), underbara "Darby O´Gill och småfolket" (1959) samt den spänningsfyllda "In Search of the Castaways" (1962).
Filmer som enligt min mening inte bör glömmas bort, utan som snarare bör betraktas som rena mästerverk, och som alla människor borde få chansen att njuta av åtminstone några gånger i livet!..

De flesta av dagens barn tycker förmodligen att dessa klassiker bara är tråkiga och ointressanta, och ratar dem nog därför rakt av, men jag är övertygad om att det även finns de som verkligen kan uppskatta dem, och som kan älska dessa magiska äventyr lika mycket som en annan gjorde när man växte upp.
Så varför inte byta ut "Skattkammarplaneten" från 2002 mot "Skattkammarön" från 1950 istället, och låt familjen roas av de glimrande filmpärlorna från förr!..
Disney består nämligen av en enorm filmskattkammare att ösa ur, med mängder av tidlösa och oförglömliga klassiker för hela familjen!..

Den enda nackdel jag kan se med dessa klassiska spelfilmer är att de nästan aldrig innehåller svenskt tal, utan bara text, vilket förstås gör att de endast lämpar sig för de lite äldre barnen i familjen.
Så de yngre får nog tills vidare nöja sig med det gamla vanliga i filmväg som "Lejonkungen" och andra populära alster, som är dubbade på vårt språk, vilket ju inte är så pjåkigt det heller!
Jag bör nämligen poängtera att jag absolut inte har något emot Disneys animerade filmer. Tvärt om så älskar jag dem!..
men jag tillhör nog även den kategori människor som brukar tycka att det ena nödvändigtvis inte måste utesluta det andra!...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar