tisdag 15 mars 2011

Galna vetenskapsmän

När jag i förmiddags traskade i snöslasket påväg till tåget som skulle ta mig till jobbet, kände jag hur den bleka mars-solen värmde mig i ansiktet, och för första gången efter en lång och seg vinter anade jag att våren kanske äntligen är påväg.
När jag hade klivit ombord sjönk jag snabbt ner i ett av tågets säten för att i nästa stund flyta bort i tankarnas värld.
Jag filosoferade kring alla de fantastiska filmklassiker som gjorts under alla år som passerat, och tänkte på vad mycket det finns i filmväg som man ännu inte har sett.
Några av de hett eftertraktade objekt som finns på min önskelista, och som jag tänkt skaffa på DVD inom en inte allt för avlägsen framtid är godbitar som; "Mystery on Monster Island" (1981 ), "Colossus of Rhodes" (1961), "Rocket to the Moon" (1967), "Curse of the Fly" (1965), "Hound of the Baskervilles" (1959), och "Island of Lost Souls" (1932) m.fl...

En Sci-fi klassiker som jag faktiskt införskaffade ganska nyligen och som jag kunde lägga till samlingen, är trevliga "Alligator People" från 1959, med regi av Roy Del Ruth och med skådisar som Beverly Garland, Richard Crane och Lon Chaney Jr i rollistan.
Karismatiske Chaney som vi f.ö är vana vid att se i en rad andra kända Skräck och Sci-fi klassiker som t.ex "The Wolfman" (1940 ), "House of Dracula" (1945) och"Indestructible Man" (1956).
I denna nervkittlande film gör han rollen som en skum och otrevlig figur som bor och vistas intill Lousianas kusliga träskområden.
Handling: En ung kvinna (Garland) har plötsligt lämnats ensam av sin make (Crane) på deras bröllopsdag, och när hon bestämmer sig för att försöka hitta honom igen ser hon snart att spåren leder till Lousianas träskmarker som ligger där han växte upp.
Väl där efter en hel del letande återfinner kvinnan sin make, och när hon till sin fasa ser hans förändrade yttre förstår hon att fruktansvärda saker är i görningen. Saker som har med ruggiga experiment att göra...

Galna vetenskapsmän som sysselsätter sig med fasansfulla experiment är ett vanligt tema som förekom i mängder med Sci-fi och Skräckfilmer under just 50-talet, och sida vid sida med flygande tefat, rymdmonster och jätteinsekter skulle detta fortsätta att vara ett av de populäraste inslagen i filmer av den här typen i många år framöver.

En klassiker som skulle kunna ses som stilbildande inom denna filmgenré är legendariska "Frankenstein" från 1931 av James Whale, där Dr Frankenstein experimenterar med döda människor i syfte att väcka liv i dem.
Andra filmer som kommit under årens lopp och som handlar om galna doktorer är bl.a "The Abominable Dr Phibes" (1971),"The Brain that Wouldn´t Die" (1962), "Dr. Cyclops" (1940) och "Mad Doctor of Blood Island" (1969) m.fl.

Den klassiska berättelse som jag dock tänker närmast på, och som förmodligen är den som påminner mest om "The Alligator People", är nog annars H.G Wells "The Island Of Doctor Moreau", eftersom det även här handlar om människor som blir förvandlade till djur.
H.G Wells story har filmats vid ett flertal tillfällen var av den bästa versionen i mitt tycke är från 1977, med  Michael York och Burt Lancaster i huvudrollerna.

Alla dessa filmer är spännande och sevärda klassiker som i mitt tycke kan förgylla en filmkväll avsevärt!..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar