tisdag 18 oktober 2011

Rätt i rollen?

Som filmfantast har man ju en del favoritfilmer som man gärna återkommer till när helst andan faller på, samt skådespelare som man kanske tycker extra mycket om och vars filmer man absolut måste se så fort man får reda på att han eller hon medverkar i dem.
Det händer ibland att jag på kul brukar fantisera lite kring hur en viss film skulle ha blivit om någon skådis man gillar hade fått göra en roll som man absolut inte är van att se honom eller henne i, men som man länge tyckt att personen i fråga skulle passa för.
Kanske har skådisen ett utseénde som man tycker är som klippt och skuret för en viss filmkaraktär, eller så kanske det är något i hans eller hennes sätt att agera som gör att det helt enkelt bara känns rätt.


Anthony Perkins i "Psycho", 1960.
Några skådespelare som jag tycker både utseéndemässigt och stilmässigt varit passande i sina filmroller genom åren är t.ex; Roger Moore som James Bond, Christopher Reeve som Superman, Harrison Ford som Indiana Jones och Arnold Schwarzenegger som Conan Barbaren m.fl.
Och bland klassiska stjärnor; Bela Lugosi som Dracula, Boris Karloff som Frankensteins monster, Buster Crabbe som Flash Gordon samt Johnny Weissmuller som Tarzan m.fl..
Andra exempel på när film-makarna och rollbesättarna tänkt helt rätt tycker jag är Anthony Perkins som Norman Bates i "Psyscho" (1960), Peter Cushing som Sherlock Holmes i "The Hound of the Baskervilles" (1959), samt James Mason som Captain Nemo i "20,000 Leagues Under the Sea" (1954) m.fl.

En actionskådis som jag tror skulle ha blivit en perfekt "Flash Gordon" på vita duken om en nyinspelning hade gjorts ungefär under den period då han medverkade i äventyr som "Masters of the Universe" (1987), är förstås ingen annan än Dolph Lundgren.
Med hans fysik och blonda frisyr hade det knappast kunnat bli fel!..
Senast en biofilm mig veteligen gjordes med Flash Gordon i spetsen var 1980, då Sam J. Jones iklädde sig rollen.

Helen Slater i "Supergirl", 1984.
Superhjältefilmerna har ju duggat ganska tätt på vita duken de senaste åren, och när man 2006 valde Brandon Routh till att gestalta Stålmannen i filmen "Superman Returns", tycker jag att man gjorde helt rätt.
Har sedan dess väntat på att en uppföljare ska komma, vilket jag fortfarande hoppas på!..
Det vore även kul att få se en remake på den charmiga klassikern "Super Girl" från 1984, då Helen Slater spelade huvudrollen som Stålis kusin.
Har hört att Taylor Swift ska vara ett av flera tänkbara namn om en sådan film blir aktuell. Tja, varför inte?..

Det finns även exempel på filmer som har kommit under årens lopp där valet av skådespelare enligt mitt tycke har känts helt fel.
Ett par av dessa är t.ex; Christopher Lambert som Tarzan i "Greystoke; The Legend of Tarzan, Lord of the Apes" (1984), och Robert De Niro som Frankensteins monster i "Frankenstein" (1994).
Dessa skådisar är å andra sidan ytterst sevärda i andra roller, när deras personlighet stämmer bättre överens med den karaktär de spelar.
Man hade ju absolut inte velat se någon annan än De Niro agera i mästerliga filmer som "Taxi Driver" (1976) eller "Cape Fear" (1991)!..

När Jack Nicholson dök upp som varulv i filmen "Wolf" från 1994, så måste jag erkänna att även det till en början kändes lite ovant och konstigt. Men när jag hade sett den några gånger så hade jag definitivt ändrat uppfattning.
För vem kan väl spela vild och galen bättre på film än denne suveräne skådis?...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar