måndag 4 juli 2011

She Demons (1958)

Måste säga att jag blev glatt överraskad när skräckklassikern "Creature from the Black Lagoon" visades i Sveriges Television här om kvällen.
Jag menar, hur sorgligt länge sedan är det inte som Universal Pictures gamla kultskräckisar "Frankenstein", "Dracula", "Mumien" samt nämnda film, visades i våra vanligaste TV-kanaler?..
Om Svt 1 skulle kunna tänka sig att ge svenska folket fler av dessa härliga filmer under de regniga kvällar som förmodligen kommer att drabba oss i sommar, så vore det helt underbart enligt min mening.
Men det är kanske att hoppas lite för mycket, eller?..
Annars får väl alla de som liksom jag avgudar dessa klassiker fortsätta att ladda dvd:n istället...

På tal om skräckklassiker, så såg jag nyligen en i mitt tycke riktig höjdarfilm, som är väl värd att kolla in om man är svag för 50-talet, mystiska tropiköar och galna vetenskapsmän som ägnar sig åt bisarra experiment!...
"She Demons" som filmen heter, är från 1958 och regisserades av Richard E. Cunha.
I huvudrollen syns ingen mindre än Irish McCalla som jag ju skrev ett helt inlägg om nyligen, då hon i första hand är känd för rollen som "Sheena, Queen of the Jungle" i TV-serien från 1955.
"She Demons" som även har skådisar som Todd Griffin, Victor Sen Yung och  Rudolph Anders m.fl i rollistan, har ungefär samma ton och sköna atmosfär som klassiker som "Mesa of Lost Women" (1953) och "Alligator People" (1959), och förmodligen är det just därför som jag även gillar denna filmpärla så mycket.

Handlingen rör sig kring Jerrie Turner (McCalla) och hennes sällskap, som efter ett skeppsbrott hamnar på en tropisk paradisö som vid första intrycket verkar vara obebodd.
Det dröjer dock inte länge förrän man börjar förstå att allting inte riktigt står rätt till, vilket besannas när gruppen kommer till ett läger mitt i den snåriga djungeln där unga kvinnor från lokalbefolkningen hålls fångna i burar av en vetenskapsman och dennes kolleger.
Kvinnorna tvingas genomlida en rad ruskiga experiment som förvandlar dem till demonliknande honvarelser, och det är nu upp till filmens hjältar att försöka sätta stopp för det ohyggliga som sker på ön.

Jag vet inte riktigt varför jag den senaste tiden blivit allt mer fascinerad av äventyr som utspelar sig på tropiska paradisöar eller i mörka djungler, men kanske är det för att det är just dessa mystiska platser som skapar hela den gåtfulla och magiska stämningen i filmen..
Och när det dessutom handlar om en plats där människan kanske aldrig har satt sin fot, ja då ökar ju givetvis  även spänningen, eftersom man vet att i och med det kan i princip vad som helst hända...

Man kanske inte kan betrakta denna skräckklassiker som någon större milstolpe i filmhistorien, men den funkar i alla fall gott och väl som en stunds trevlig under-hållning hemma i filmsoffan en regnig sommarkväll!..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar