söndag 17 juli 2011

Jules Vernes debut

År 1863 fick Sci-fi litteraturens fader Jules Verne sin allra första roman utgiven, med titeln "Cinq Semaines en ballon", eller "Fem veckor i ballong" som den heter på svenska.
Berättelsen som handlade om tre personer och deras äventyrliga ballong-färd över Afrika blev väldigt populär, och i och med detta var Jules Vernes fantastiska karriär som författare påbörjad.

1962 kom äventyrsfilmen "Five Weeks In a Balloon" som bygger på denna debutroman, regisserad av Irving Allen och med skåde-spelare som Red Buttons, Fabian, Barbara eden och Peter Lorre m.fl i rollistan.
Filmen innehåller i mitt tycke det mesta som en fantasifull och storslagen Jules Verne-klassiker bör innehålla. Spännande ingredienser blandas med vackra mäktiga landskapsbilder, och med lite romantik samt en stor portion humor där till, är detta trevliga äventyr precis så där magiskt och underhållande som man hade hoppats på. Sedan har vi förstås alla färgstarka karaktärer i filmen som hjälper till med att förhöja stämningen;
Sir Cedric Hardwicke som äventyrare och forskare, Fabian som assistent och hjältetyp, Red Buttons som reporter, Richard Haydn som virrig professor, Barbara Eden som en skolfröken med skinn på näsan, samt Peter Lorre som en illvillig och komisk skurk. Tillsammans och med hjälp av sina olika personligheter blir denna udda skara det perfekta teamet i denna sevärda och tidlösa klassiker!..

Irwin Allen som genom åren även regisserat och producerat andra mästerliga filmer, som t.ex "The Lost World" (1960), "Voyage to the Bottom of the Sea" (1961) och "Beyond the Poseidon Adventure" (1979) m.fl, har enligt min mening gjort en utmärkt tolkning av Jules Vernes debutbok, och då menar jag inte bara själva storyn, utan även bildmässigt.
Tänker man t.ex på hur mycket man ansträngt sig med att få fram rätt sorts design av föremål och hur man skapat tidstypiska dekorer för den rätta Jules Verne-känslans skull, ja då blir åtminstone jag väldigt varm inombords.
Enbart luftballongen i sig är i mitt tycke rena ögongodiset, och jag kan nästan känna hur jag fascineras på samma sätt som när jag såg den fantasifulla tidsmaskinen i filmen "The Time Machine" för allra första gången.

Handling: Det är tidigt 1900-tal, och en brokig skara personer med äventyraren Fergusson (Hardwicke) i spetsen, ger sig iväg i luftballong på en äventyrlig expedition till en outforskad del av Afrika.
På sin händelserika resa får gruppen uppleva många strapatser som försvårar det hela, men framför allt måste de lära sig att stå ut med varandra...

Denna fina klassikerpärla rekommenderar jag starkt om man känner sig lite vissen och nedstämd, och snabbt vill bli på bra humör igen! En film som värmer både själ och hjärta!...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar