fredag 29 juni 2012

Tanya som Sheena (1984)

När jag här om kvällen satte mig ner för att kolla in äventyrsfilmen "Sheena" från 1984 av John Guillermin, som är en remake på den klassiska 50-tals serien "Sheena-Queen of the jungle", så var jag till en början en aning skeptisk.
Skulle denna nyare version vara ett spännande djungeläventyr fyllt med äventyr och action som jag hoppades, eller skulle det bara visa sig att vara en tam kärlekshistoria mellan skådisarna Tanya Roberts  och Ted Wass?
Snart visade det sig dock att jag inte hade behövt oroa mig det minsta!..
Denna trevliga 80-tals pärla är nämligen proppfull  till bredden med äventyrliga och fartfyllda scener som dessutom är filmade på plats i det exotiska och vackra Kenya i Afrika.
Okej då, lite kärlek har man väl lyckats klämma in, men det är ju bara som det ska vara för att en äventyrsfilm av den här typen ska kännas komplett!..
Djungeläventyret "Sheena" från 1984, regisserat av John Guillermin och med bl.a Tanya Roberts, Ted Wass, Donovan Scott och Elizabeth of Toro i några av rollerna, är en riktigt sevärd produktion som bygger på den klassiska TV-serien, men som manusmässigt kanske inte är alldeles på pricken likt originalet. Dock blir det hela väldigt underhållande, och Roberts gör enligt min smak ett väldigt bra jobb som en tuff djungelhjältinna som liksom Tarzan fajtas på de godas sida.

Tanya Roberts filmkarriär tog sin början på sjuttiotalet, och genom åren har man kunnat se henne dyka upp i en rad filmer och TV-serier av skiftande slag, som t.ex "Charlie´s Angels" (1980-81), "The Beastmaster" (1982), "A View To a Kill" (1985) och "Inner Sanctum" (1991) m.fl.

1955.
Den klassiska TV-serien "Sheena-Oueen of the Jungle" producerades 1955, och i rollen som djungeldrottning kunde man då se den atletiskt byggda och före detta fotomodellen Irish McCalla, som i mitt tycke var som klippt och skuren för serien.
Tanya Robert är långt ifrån lika maskulin och kraftfull som sin föregångare, men hennes tolkning av "Sheena" är bra på ett annat sätt istället, vilket kanske bottnar i den stora utstrålning och karisma som Roberts faktiskt har.

Om jag måste välja mellan Tanya Robert´s "Sheena" och Irish McCalla´s "Sheena" från 50-talet, så vinner nog trots allt den klassiska TV-serien, helt enkelt bara för att jag personligen är så väldigt förtjust i sv/vita filmer och serier från denna svunna epok.
Men jag vill också rekommendera alla som ännu inte sett 80-talsversionen att även göra det!...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar