torsdag 31 maj 2012

The Island of Dr. Moreau


Beklagar att jag varit lite dålig på att uppdatera bloggen den senaste tiden.
Det betyder dock inte att filmintresset har börjat svalna. Snarare har jag nog kanske sett lite för mycket på film istället, och därför inte hunnit med så mycket annat.

Ni som brukar läsa mina inlägg vet säkert redan att jag helt enkelt älskar filmer som är baserade på berättelser av H.G. Wells och Jules Verne.
1896 skrev H.G. Wells t.ex "The Island of Dr. Moreau" som är en kusligt spännande story om en smått galen vetenskapsman som bor på en tropisk ö, och som experimenterar med DNA på djur och människor.
Denna berättelse har blivit film ett flertal gånger genom åren, och jag har därför roat mig med att sammanställa en liten lista över de produktioner jag själv känner till. (Vet dock inte om den är helt komplett.)
Min personliga favoritrulle bland dessa exempel är f.ö "The Island of Dr. Moreau" från 1977, med Michael York och Burt Lancaster i de bärande rollerna. En höjdarklassiker som måste upplevas!..


1."Dr. Moreau´s House of Pain" (2004)
Regi: Charles Band. Medv: John Patrick Jordan, Jessica Lancaster m.fl.
Så vitt jag känner till är detta den senaste i raden av filmer som baserar sig på H.G. Wells originalstory, om än väldigt löst. Gavs ut direkt på video.


1996.
2."The Island of Dr. Moreau" (1996)
Regi: John Frankenheimer. Medv: Val Kilmer,
Marlon Brando, David Thewlis m.fl.
Sevärd version med en makalös Marlon Brando
i rollen som Dr.Moreau.
Innehåller många spännande scener i en gåtfull
miljö. Bör absolut ses!..


1977.
3."The Island of Dr. Moreau" (1977)
Regi: Don Taylor. Medv: Michael York, Burt
Lancaster, Barbara Carrera m.fl.
Enligt mitt tycke den allra bästa versionen,
med skådespelare som är perfekta i sina roller.
Allt är stämningsfullt och helt enkelt magiskt.
En riktig pärla!..




1972.
4."The Twilight People" (1972)
Regi: Eddie Romero. Medv: John Ashley, Pam
Grier, Pat Woodell m.fl.
Riktigt hyfsad version, även om filmen är väldigt
löst baserad på originalet.
Mest sevärd är Pam Grier i rollen som
Panther-Woman!..



5."Terror Is a Man" (1959)
Regi: Gerry De Leon. Medv: Francis Lederer, Greta Thyssen Richard Derr m.fl.
Även denna 50-talsversion är löst baserad på H.G. Wells originalstory.
Man skulle nog kunna säga att filmmakarna i detta fall endast låtit sig inspireras av originalberättelsen.
Vetenskapsmannen i denna version heter dessutom Dr.Charles Girard istället för Moreau.


6."Island of Lost Souls" (1932)
Regi: Erle C. Kenton. Medv: Bela Lugosi, Charles Laughton, Richard Arlen m.fl.
Bela Lugosi är magisk och Charles Laughton är lysande i rollen som en ondskefull Moreau, i denna stämningsfulla version från det gamla goda 30-talet.
Det kan faktiskt inte bli bättre än så här!...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar