onsdag 30 november 2011

En pärla i höstmörkret

"Horrors of Spider Island" (1960) Regi: Fritz Böttger. Medv: Alexander D´Arcy, Harald Maresch, Helga Franck, Barbara Valentin m.fl.

Jag kan helt enkelt inte hjälpa det.
Jag fullkomligt älskar gamla skräckfilms-klassiker med knasiga titlar som denna!..
Vad innehållet beträffar så kanske vissa skulle rynka på näsan och tycka att filmen inte är något annat än kass och B-filmsaktig.
Själv ser jag den trots att det ibland brister på den tekniska fronten, som ett värdefullt bidrag till filmhistorien och (som den stora filmklassiker-nörd jag är) som en väldigt charmig och ytterst oemotståndlig kultpärla!..

Filmen som är en Tysk-Jugoslavisk produktion släpptes i USA 1962, då den först gick under namnet "It´s Hot In Paradise", innan den 1967 således fick titeln "Horrors of Spider Island".
Personligen tycker jag att den har samma sköna stil och atmosfär som många andra filmer jag sett med ett liknande tema, som t.ex "Island of Lost Souls" (1932), "She Demons" (1958) eller "The Twillight People" (1973) bara för att nämna någrar exempel.
Och om man gillar konceptet med en liten grupp människor som anländer till en tropisk öde ö, och som där stöter på faror och otäckheter av olika slag, ja då bör man definitivt kolla in denna trevliga 60-tals klassiker!..

Handling: En dansgrupp bestående av åtta unga kvinnor samt deras manager är på väg till Singapore för att göra en show, när deras flyplan plötsligt tvingas gå ner över öppna havet och nödlanda på en tropisk öde ö.
När sällskapet letar sig fram på ön kommer de så småningom fram till en stuga i vilken de hittar en död vetenskapsman som sitter fast i ett gigantiskt spindelnät, och snart övergår vistelsen på ön till en enda stor mardröm...

Alex D´Arcy som i filmen porträtterar dansgruppens manager, fick under sin karriär inte allt för sällan spela machotyper med slickade frisyrer, och han medverkade under sina år framför kameran  i rader av filmer av varierande slag.
Några av dem var bl.a klassiker som "Soldier of Fortune" (1955), "The Festival Girls" (1962) och "Blood of Draculas Castle" (1969) m.fl...

"Horrors of Spider Island" är en trevlig skräckrulle som enligt mitt tycke är väl värd att kolla in!!!...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar